2013
26
Eylül

SONY XDCAM HD ve PANASONIC P2 HD

     Televizyon yayıncılığına başladığım yıllarda Tapeless Workflow ( kasetsiz iş akışı) ülkemizde yok denilecek kadar azdı. Piyasaya genel olarak Sony’nin Betacam serisi VTR’leri ve kameraları hakimdi, bu sistemde kameralar kasetlere kayıt yapar VTR’ler de kasetlerden  kayıtları okurdu. Montaj setlerinde çok sayıda VTR olur , kucak dolusu kasetlerle montaja girilirdi. Kasetlerin çok kullanılmasından dolayı jenerasyon kayıpları meydana gelir, istenilen görüntü kolayca bulunamaz ve zaman kayıplarına yol açardı.Kasetli iş akşının bunlara benzer sayamadığım bir çok dezavantajı vardı.

     Günümüz televizyon yayıncılığında ise artık kasetli iş akışları yerini kasetsiz iş akışlarına bırakmıştır. Bu noktada yayın kuruluşların tercihleri ve alternatifleri çoğalmıştır. Seçilecek kayıt formatı da bunlardan birisi, bugünkü yazımda, dünyada da hala tartışılan ve  tercih bakımından öne çıkan XDCAM HD ve P2 HD formatlarını  karşılaştıracağım.

     Aşağıdaki Tabloda XDCAM HD ile  P2 HD arasındaki en belirgin farkları listelemeye çalıştım.

 

     Hareketli görüntü sıkıştırma teknikleri yüzeysel olarak ikiye ayrılır bunlar ; Her karenin birbirinden bağımsız olarak sıkıştırıldığı Intra-Only ve farklı karelerin bir araya gelmesiyle oluşan resim grubunun sıkıştırıldığı Long GOP Sıkıştırma teknikleridir.Aşağıdaki tablolda Intra-only ile Long GOP’un karşılaştırmasını görebilirsiniz. 

      Şekilde görüldüğü gibi Long GOP sıkıştırma tekniği daha düşük bir bitrate sağlar, Sony XDCAM HD’de bu sıkıştırma tekniğini kullanarak  max. 50 Mb/s gibi bir değere ulaşıyor. Panasonic ise bu tekniğin flaş patlamaların yüksek olduğu basın konferanslarında , hızlı spor aktivitelerinde , konfeti ve elektronik ekranların kullanıldığı gösterilerde başarısız olduğunu savunuyor. Sony  bu dezavantajları özel algoritmalarla ortadan kaldırarak Panosonic’in bu tezini cürütmüş gibi gözüküyor.  AVC-Intra isminden de anlaşılacağı gibi Intra-only tekniğini kullanarak max. 100Mb/s, Intra –only tekniğinde işlemleri  kare-kare gerçekleştirmesi nedeniyle çok çekirdekli CPU(işlemci)’larda Paralel işlem kolaylığı sağlıyor buda kurgu kolaylığında kare-kare işleme avantajını ortaya çıkarıyor.Long GOP ile Intra-only arasındaki bir diğer fark ise yaşlandırma ( jenerasyon kaybı ) olarak gözüküyor Intra-only’de Long GOP'a göre daha az jenerasyon kaybı gözüküyor.

     Sony XDCAM HD ve Panasonic P2 HD renk alt örneklemesi ( Color Subsampling ) olarak 4:2:2 kullanıyorlar aralarındaki fark ise Sony 8-bit, Panasonic 10-bit renk tonlaması kullanıyor. 8-bit ile 10-bit arasındaki fark ne derseniz  8-bit = 255 farklı ton , 10-bit = 1023 farklı ton aradaki bu farkı aşağıdaki şekilde daha iyi anlayabilirsiniz.

     Yukarıda anllattıklarım için bunlar çok teknik bilgiler dediğinizi duyar gibiyim biraz daha yüzeysel bilgiler vericek olursam 64GB ‘lık bir medyaya XDCAM 4:2:2 50Mb/s 120 dakikalık çekim sığdırabiliyoruz,aynı boyuttaki medyaya P2 AVC-Intra  4:2:2 100 Mb/s 64 dakikalık çekim sığdırıyoruz. Bu verilerde gösteriyor ki P2 HD için iki kat kadar daha fazla disk alanina ihtiyaç duyuyoruz , ek olarak kurgu setlerinde XDCAM HD’nin ortalama %45 seviyesinde daha hızlı import yaptığı gözleniyor. Sony; HD yayın için Mpeg-2 Long GOP 50Mb/s ’in yeterli olduğunu her fırsatta dile getiriyor, 2014 nisan ayı itibariyle AVC-Intra benzeri   XAVC codeci piyasaya sunacak. Her ne kadar bu codeci 4K yayın alt yapısı için kullanmayı düşünsede HD yayın içinde kullanacak.Bu durum Sony’nin zamanla Mpeg-2’den uzaklaşacağının göstergesidir. 

     Sonuç olarak disk tasarrufu ve hızlı aktarım istiyorsanız Sony XDCAM HD Mpeg-2 Long GOP 50 Mb/s, görüntü kalitesi daha yüksek bir sistem istiyorsanız Panasonic P2 HD AVC-Intra 100 Mb/s kullanmalısınız. Bundan sonrası sizin tercihinize kalmıştır.

umarım bu yazımda sizler için yararlı olabilecek bilgiler paylaşabilmişimdir, Bir başka yazımda görüşmek üzere..

Pingbacks and trackbacks (2)+

Yorum ekle

biuquote
  • Yorum
  • Canlı önizleme
Loading

Son Yazılar