2014
21
Şubat

Broadcast Codecler ve Formatlar

     HD televizyon yayıncılığında  NLE kurguların ve HD Camcorderların genel olarak kullandığı codecler ve formatlar hakkında yüzeysel olarak bilgi vermeye çalışacağım.

  • DNxHD/Avid

     Avid tarafından produksiyon amaçlı geliştirilen ve açık kaynak kodlu bir codec. MXF yada Quicktime zarflı bir dosya oluşturulabiliyor. I-Frame Only Sıkıştırma altyapısını kullanıyor, Apple'ın ProRes formatına iyi bir alternatif. Aşağıdaki tabloda; DNxHD'nin Bit derinliği,Örnekleme ve Bant genişliğini inceleyebilirsiniz.

  • ProRes/Apple

     Apple tarafından geliştirmiş prodüksiyon bir codec, I-Frame only alt yapısında bir sıkıştırma sunuyor. Quicktime zarfında bir dosya oluşturuyor , Avid'in DNxHD formatına alternatif olarak kullanabiliyoruz. Aşağıdaki Tabloda; Bit derinliği örnekleme ve bant genişiliği açısında inceleyebilirsiniz.

  •  XAVC/Sony

     Sony Tarafından geliştirilen bir codec, H.264 level 5.2 (Güncel En yüksek seviye) destekli. Hem I-Frame hemde GOP alt yapısını kullanabiliyor. Sony'nin özellikle 4K çözünürlükler ve yuksek kare hızında çekimler için tercih ettiği bir codec. MPEG4 SStP gibi Mastering seviseyinin altında MPEG2 nin üstünde gördüğü bir codec. Sony'nin genel olarak camcorder'larında kullandığı MXF Op1A zarfalama tekniğini kullanıyor. Profesyonel seviyeler için maksimum 4K çözünürlük ve Mp4 zarfını kullanan XAVC-S'de mevcut. XAVC 8,10 ya da 12 Bit derinliğinde 4:2:2 ya da 4:4:4 renk örneklemesi ile çalışabiliyor. Aşağıdaki Tabloda; daha detaylı inceleyebilirsiniz.

  • AVC-Intra / Panasonic

     Panasonic tarafından geliştirilen ve P2 kameralarında standart olarak kullanılan bir codec, MXF Op-Atom Zarfını kullanıyor. AVC/H.264 tabanlı ve Intra-Frame sıkıştırma altyapısını kullanıyor. AVC Intra 50,100 ve 200 olarak sınıflara sahiptir. Bu üç sınıfta 10 bit renk derinliğine sahip AVC Intra 50 4:2:0 örnekleme ,AVC 100 ve 200 4:2:2 örnekleme kullanıyor. Ayrıca AVC-Intra 444 ile 4:4:4 örneklemeye ulaşabiliyor.Sıkıştırma I-Frame Only tabanlı olduğu için prodüksiyona uygun ve GOP tabanlı formatlara göre jenerasyon kayıplarından daha az etkileniyor.Aşağıdaki Tabloda ; detayları inceleyebilirsiniz

  •  XDCAM/Sony

     Sony tarafından geliştirilen bir codec SD standartlarında kullanılmaya başlandı. HD olarak XDCAM HD olarak bilgiler paylaşacağım. Daha önceki bir yazımda XDCAM ve P2 karşılaştırması yapmıştım burada yüzeysel olarak değineceğim Mpeg-2 Tabanlı ve Long-GOP sıkıtştırma altyapısını kullanıyor MXF-Op-1a zarfında bir dosya yapısı oluşturuyor. 

  • XDCAM EX /Sony

     Sony'nin SxS medyalı camcorder'larında kullandığı bir format 4:2:0 örnekleme 8 bit renk derinliği ve 1920x1080 formatında kayıt yapabilen bir codec. Mpeg-2 Long Gop Sıkıştırma yapısını kullanıyor.Aşağıdaki Tabloda ; bant genişliğini çözünürlüklere göre inceleyebilirsiniz.

  • AVCHD / Sony ve Panasonic

    Consumer Camcorderlar için geliştirildi. AVC/H.264 üzerine kururlu bir codec,Renk Örneklemesi 4:2:0 renk derinliği 8 bit. H.264'ün Main ve High profillerini destekliyor, Sony AVCCAM ve NXCAM serilerinde Panasonic ise AVCHD Pro serilerinde bu codec altyapısını kullanıyor. Aşağıdaki Şekillerde Sony ve Panosonic'in hangi profilde hangi bant genişliğini kullandığını görebilirsiniz.

Sony Camcorderlar ;

 

Panasonic Camcorderlar ;

  • HDCAM / Sony

     Sony tarafından geliştirilen kaset tabanlı kayıt formatı. 1440x1080 çözünürlüğe sahip fakat 1920x1080'e upscale edilebiliyor. Panasonic'in DVCPRO HD Formatının rakibi.

Profil

Çözünürlük

Bit Derinliği

Örnekleme

Bant Genişliği

HDCAM

1440 x 1080

8

3:1:1

144 Mb/s

  • DVCPRO HD / Panasonic

      DV temelli kaset tabanlı bir format DVC PRO (25 ve 50Mb/s)'un geliştirilmiş ve 100 Mb/s'ye çıkarılmış halidir. Gerçek anlamda Full HD çözünürlüğü desteklemiyor. Sony'in HDCAM Formatının rakibi. 

Profil

Çözünürlük

Bit Derinliği

Örnekleme

Bant Genişliği

DVCPRO HD

1440 x 1080

8

3:1:1

100 Mb/s

  • HDCAM-SR / Sony

     Birçok Televizyon kanalında kaset tabanlı HD mastering  olarak kabul görmüş bir formattır. Mpeg-4 Part 2 temeline dayanmaktadır. 

  •  Blu-Ray

2006'da ilk çıkan versiyonları MPEG' kullanıyordu. Şuanda AVC/H.264 ve VC-1 kullanılmakta

  • VC-1 /Microsoft

     2006'da SMPTE 421M standardı olarak kabul edildi. AVC/H.264 formatının karşılığı olarak görülmekte. Blu-Ray ve HD-DVD için kabul edilmiş standart. Xbox360,Playstation3,WMV3,WMV 9 Advanced Profile (WVC1) , WMVA, ve Silverlight teknolojilerinde kullanılmakta.

  • VC-2 / Dirac / BBC

     BBC tarafından geliştirildi. Royalty free bir codec. Mpeg-2'den iki katı kadar etkin, MPEG-4 AVC/H.264'ün karşılığı. I-Frame Sıkıştırma altyapısını kullanan versyionu VC-2 standardı olarak kabul edildi. Son olarak Beijing 2008 Olimpiyatlar'ında BBC tarafından kullanıldı.

  • VC-3

Avid DNxHD Codec'i SMPTE tarafından VC-3 Standardı olarak kabul edildi.

  • H.265/HEVC

Bir önceki yazımda detaylı olarak bahsettiğim H.265 en güncel codec. 4K yayıncılığın gelişimiyle paralel olarak kullanımı artış göstermektedir. Aşağıdaki şekilde H.265/HEVC'nin diğer codeclerle kıyaslamasını görebilirsiniz. 

     Bu yazımda Broadcast Codecler ve formatlar hakkında sizleri elimden geldiği kadarıyla bilgilendirmeye çalıştım umarım bunu başarabilmişimdir. Bir sonraki yazımda görüşmek dileğiyle.

Yorumlar (9) -

adnan ertekin

Sony handycamım ile iyi bir kayıt almam için hangisini seçmeliyim.
xavc s ?
avchd ?

Kolay gelsin.

Murat Demirci

Sony XAVC codecleri üzerine yoğunlaşmakta eger 4k vıdeo çekimi yapıyorsanız kesinlikle xavc kullanmalısınız. yok 4k çekmiyorum derseniz çok birşey değişmeyecektir.

fatih

hocam öncelikle elinize emeğinize sağlık çok güzel anlatmışsınız. benim bir sorum olacaktı. burada yayın yapmak için bant genişliklerinden bahsetmişsiniz peki bizler en fazla kaç mbit alabiliriz? yani h264 1080p kalitesinde maksimum kaç bitrate alabiliriz. şimdiden çok teşekkür ederim.

Murat Demirci

Fatih bey merhaba,

Öncelikli olarak nerede yayın yapacaksınız bunu sormak gerekir. internet yayıncılığı mı TV yayıncılığımı ? bir de buna bir maximum değer biçmek doğru olmaz kullanılacak yere ve saklanılacak disk alanına göre bitrate'ler değişiklik gösterir. Sony HD için XAVC(h264 tabanlı) 300 Mb/s max değer kullanıyor panasonic ise AVC-Intra için 452 Mb/s lik bir değer kullanıyor. Bana kalırsa ideal değer 1080i için 30Mb/s 1080p için 50Mb/s, tabi bu benim görüşüm sizin disk alanınız ve kapasiteniz varsa bu rakamlar dahada yukarı çekilebilir. Ayrıca kameranız ne kaydediyorsa onun üstüne çıkmakta mantıklı olmayacaktır.

inşallah yardımcı olabilmişimdir.

fatih

Öncelikle yanıtınız için çok teşekkür ederim. Ben sorumu tam olarak açıklayamamışım sanırım. Şunu demek istemiştim. Son kullanıcı olarak televizyonlarımızda yayını kaydederken en fazla kaç mbit alabiliriz? (h264 kodek ve 1080p) tekrardan teşekkür ederim.

Murat Demirci

Fatih bey enfazla kısmının ucu açık ama son kullanıcı için ideal bir şıkıştırma  olarak 50 Mb/s  kullanabilirsiniz.

iyi çalışmalar.

Arif Düzey

Merhaba. MP4 H264 olarak 4K render alıyorum. Renkler filan çok iyi fakat YouTube'ye yüklediğimde soluklaşma oluyor. Sorun nedir?

Murat Demirci

Arif bey merhaba,

Sizin haricinizde birde Youtube'da yükleme yaparken kendi codec'leri ile (VP8,VP9) yükleme yapıyor, bundan dolayı bir jenerasyon kaybına sebeb oluyordur, bu noktada sizde render'ınızı youtube'un codecleri ile alırsanız bu durum birazda olsa ortadan kalkar.

ŞENOL

merhaba bu VC-1 H.264 (AVC) ve HEVC in karşılaştırmasını yapabilir miyiz. nasıl teknolojiler ve üstünlükleri dezavantajları nelerdir.

Yorum ekle

biuquote
  • Yorum
  • Canlı önizleme
Loading

Son Yazılar